top of page

Bedrijf verkopen

Na het jarenlang opbouwen van een onderneming ben je klaar voor de volgende stap: de verkoop van je bedrijf. Bij de verkoop wil je geen waarde laten liggen, maar de waarde die het bedrijf heeft, wil je maximaliseren. Een ervaren partner is hierbij cruciaal. De Deal Partners zijn hier de partner naast de ondernemer, die u helpen van koffie tot champagne!

Fase 1

Verkoopklaar maken

Fase 2

Plan van aanpak, waardering en waarde creatie

Fase 3

Verkoop proces

Financieël district

Fase 1 | Verkoopklaar maken

Veel ondernemers starten te laat met de voorbereiding van de verkoop waardoor kansen op een hogere verkoopwaarde onbenut blijven.

Het verkoopklaar maken is een ingewikkeld traject en daarom is het belangrijk goede partners aan je zijde te hebben tijdens dit proces. Op de juiste manier verkoopklaar maken, levert je bedrijf gemiddeld 10-30% meer op bij verkoop. De Deal Partners zorgen ervoor dat de ondernemer aan het eind van de rit het optimale resultaat heeft behaald. Met onze deal-ervaring zorgen we er altijd voor dat onze hulp de ondernemer geld oplevert in plaats van geld kost. 

Fase 2 | Plan van aanpak, waardering en waarde creatie

In aanloop naar een verkoopproces is de juiste voorbereiding cruciaal. Samen met de ondernemer stellen we een exit strategie op. Ook wordt een analyse en waardering van de onderneming gedaan. Vervolgens gaan wij samen met de ondernemer kijken waar nog waarde toe te voegen is en hoe de onderneming op de juiste manier te presenteren.  

Contact
handshake.webp

Proces fase 2

1

Doelen bespreken

Het is belangrijk inzicht te hebben in de zakelijke en persoonlijke motieven van de eventuele verkoop voor de rest van het proces. Voorbeelden van belangrijke vraagstukken zijn: Is de hoogste prioriteit zoveel mogelijk cash te ontvangen of de voortzetting van de cultuur? Wil de ondernemer wel of niet betrokken blijven na verkoop? 

2

Exit strategie

Gebasseerd op de besproken doelstellingen wordt een exit strategie bepaald.

Dit plan bevat onder andere:

  • Motief van verkoop

  • Belangrijkste doelen

  • Vorm van de transactie (aandelen versus activa-transactie) en beschrijving van het onderdeel van verkoop

3

Waardering en analyse

Er gaan veel verhalen rond over vuistregels bij een bedrijfswaardering (zoveel maal de winst of omzet). Om een betrouwbaar idee te krijgen over de daadwerkelijke waarde van de onderneming wordt een “pragmatisch” waarderings-rapport opgesteld, waarin alle mogelijke waarderings-methodieken worden gehanteerd.

4

Waarde creatie

De Deal Partners weten waar een kopende partij naar kijkt. Samen met de ondernemer worden de mogelijkheden van waarde-creatie onderzocht, zoals: 

​

  • Cashflow optimalisatie

  • Het verlagen van risicoprofiel

  • Normalisaties in de financials​

5

Long list

In overleg met de ondernemer wordt een lijst opgesteld van potentiele kopers.
Vervolgens wordt in fase 2 de documentatie gereed gemaakt voor de communicatie naar deze partij(en) en het verkoopproces gestart. 

Fase 3 | Verkoop proces

Het verkoopproces is complex en een ervaren partner kan het verschil maken bij een overname. De Deal Partners hebben veel deal-ervaring en nemen de ondernemer bij de hand door de verschillende stappen van het verkoopproces. Bovendien zorgen we ervoor dat de verkoper altijd de controle houdt over het proces. 

Contact
handshake.webp

Proces fase 3

1

Teaser en NDA

  • Een teaser is een one-pager met anonieme informatie over het bedrijf om de interesse te wekken bij potentiële kopers.

 

  • Bij interesse tekent de potentiële koper een NDA (geheimhoudingsverklaring), zodat de vertrouwelijkheid uiteraard wordt gewaarborgd.

2

Informatiememorandum

Het informatiememorandum (IM) is een document met alle benodigde informatie voor potentiële kopers, zoals bedrijfsactiviteiten, organisatiestructuur, financiële gegevens, enzovoort.

Op basis van deze informatie wordt de kopende partij in de gelegenheid gesteld om een niet-bindend bod uit te brengen. 

3

Intentieverklaring (LOI)

In de intentieverklaring, ofwel Letter of Intent (LOI) worden de eerste afspraken vastgelegd, zoals de overnamesom, het verloop van due diligence, continuïteit van management, exclusiviteit en voorbehoud van financiering.
In de meeste gevallen leidt de ondertekening van dit juridische document tot een succesvolle transactie.

4

Due Diligence

Na de intentieverklaring voert de kopende partij due diligence onderzoek uit. Hier worden informatieverzoeken gedaan door de kopende partij en zo wordt geanalyseerd of de gemaakte aannames correct zijn en of er geen "lijken in de kast" zitten.

5

Overeenkomst en closing

Na het due diligence onderzoek wordt de koopovereenkomst gefinaliseerd (vaak in samenspraak met een advocaat). Hierin worden de definitieve afspraken vastgelegd en na het ondertekenen is de verkoop voltooid!

bottom of page